Рекомендації до викладання теми
„Починаємо вивчати фізику”
Основними вимогами до вивчення теми „Починаємо вивчати фізику”
за програмою є наступні:
- знання правила знаходження ціни поділки вимірювального при-
ладу;
- вміння знаходження ціни поділки вимірювального приладу;
- вміння знаходження границь вимірювання та похибку вимірю-
вання;
- вимірювати об’єм тіл мензуркою;
- наводити приклади фізичних явищ, приладів, тіл;
- вміти переводити дольні в кратні одиниці вимірювання довжини,
площі, об’єму в систему СІ.
Виходячи з вище сказаного на наш погляд доцільно проводити індивідуальну та групову форми роботи над поставленими вимогами.
На даному етапі вивчення фізики особливо важливо підтримувати за- цікавленість предметом, застосовуючи демонстрації явищ та перегляд
наукових відео роликів.
Необхідно правильно і досконало розповісти як працювати з підруч-ником.
Використовувати творчі домашні завдання.
Урок № 5
Тема уроку: Виміри простору. Довжина та одиниці довжини.
Лабораторна робота № 4„ Вимірювання лінійних
розмірів та площі поверхні тіл”.
Мета уроку: Повторити відомі факти про фізичні величини та
їх одиниці вимірювання, за допомогою яких вимі-
рюють лінійні розміри та площу поверхні тіла;
розвивати практичні навички використання прила-
дів під час виконання лабораторної роботи;
виховувати зацікавленість фізикою, показуючи її
зв’язок з повсякденним життям.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: лінійка, сантиметр, набір тіл різних розмірів, лист
паперу в клітинку, картки для індивідуальної роботи.
Хід уроку:
1. Організаційний момент.
2.Актуалізація опорних знань:
- границі вимірювання приладу;
- ціна поділки вимірювального приладу;
- фізичні величини, якими вимірюють властивості тіла займати
частину простору;
- фізична величина вимірювання площі фігури;
- одиниці вимірювання довжини ( ширини, висоти); площі.
3.Індивідуальна робота:
Картка № 1.
Знайти ціну поділки приладів:
120
- 20 40
-
-
- 60
Картка № 2.
Випиши у два стовпчики фізичні тіла та фізичні явища:
стакан, грім, кулька, метелиця, степ, полум’я, свічка, вітер, райдуга, Сонце, туман, літак, град ,листопад.
4.Мотивація: Що ж нового ми пізнаємо на уроці?( Оголошення теми та мети уроку).
5.Вивчення нового матеріалу:
а) вимірювання лінійних розмірів тіла:
а- довжина; в-ширина; h-висота. Одиниця вимірювання в СІ: метр (1 м). Дольні та кратні одиниці вимірювання:
1 мм = 0,001 м
1 см = 0,01 м
1 дм = 0,1 м
1 км = 1000 м
Стародавні одиниці вимірювання довжини:
1 верста = 1066 м
1 аршин = 0,7112 м
Одиниці вимірювання, які не відносяться до міжнародних:
1 морська миля = 1852 м
1 фут =0,3048 м
1 дюйм = 0,0254 м
б) вимірювання площі тіла:
Площу тіл правильної геометричної форми вимірюють за допомогою косвених вимірів. Наприклад, площу круга за
допомогою радіуса кола S=πr2.
Площа прямокутника: S=ab.
Площа трикутника: S=0,5ah.
Одиниця вимірювання в СІ: квадратний метр ( 1 м2). Дольні та кратні одиниці:
1 мм2= 0,000001 м2
1 см2 = 0,0001 м2
1 дм2= 0,01 м2
1 км2= 1000 000 м2
Стародавні одиниці вимірювання площі:
1 десятина = 10925 м2
Одиниці вимірювання, які не відносяться до міжнародних:
1 акр = 4047 м2
6. Закріплення вивченого матеріалу:
Виконання учнями лабораторної роботи.
7. Підведення підсумків уроку.
8. Домашнє завдання: § 3,4 . стор.21 Впр. № 3,
стор.34 додаткове завдання*
( на окремому аркуші)
Урок № 6
Тема уроку: Об’єм та одиниці об’єму .
Лабораторна робота № 5 „Вимірювання
об’єму твердих тіл, рідин, газів”.
Мета уроку: Ввести поняття про об’єм та його одиниці вимірюван-
ня, поняття про агрегатні стани речовини;
розвивати практичні навички використання фізичних
приладів(мензурки, мірного стакану), удосконалювати
вміння знаходження ціни поділки та похибки вимірю-
вального приладу; виховувати акуратність при
виконанні роботи як якість особистості.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: мензурка, мірний стакан, тіло правильної
та неправильної форми, лінійка.
Хід уроку:
1. Організаційний момент.
2. Перевірка домашнього завдання:
стор.21 Впр. № 3( на дошці правильні відповіді, учні обмінюються
зошитами і перевіряють завдання ):
145 мм = 0, 145 м
1,5 км = 1500 м
2 км 32 м = 2032 м.
Завдання стор.34 здають для перевірки вчителю.
3. Актуалізація опорних знань:
Дидактична гра „Лови помилку”. На дошці виконано розрахунок ціни поділки вимірювального приладу. Треба знайти помилку у записі.
100 мл
ЦП =
50 мл
Вірна відповідь: ЦП =
За вірною відповіддю знайти похибку вимірювання:
= 5 мл: 2 = 2,5 мл
4. Мотивація: Яка фізична величина вимірюється в мл ?
Відповідь: об’єм .( Оголошення теми та мети уроку).
5. Вивчення нового матеріалу:
V- об’єм. Одиниця вимірювання в СІ: кубічний метр( 1м3). Дольні та кратні одиниці:
1 км3 = 1000000000 м3
1 дм3 = 0,001 м3
1 см3 = 0, 000001 м3
1 л = 1 дм3 = 0,001 м3
1 мл = 0,001 л =1 см3
Формула для знаходження об’єму тіла правильної форми:
V = So·h; для знаходження об’єму паралелепіпеда:V =abh.
Як знайти об’єм тіла неправильної форми?
Vт =V2 – V1, деVт – об’єм тіла,V1 – об’єм рідини в мензурці до занурення тіла, V2 – об’єм рідини в мензурці після занурення в неїтіла.
6. Закріплення вивченого матеріалу:
Виконання учнями лабораторної роботи.
7. Підведення підсумків уроку.
8.Домашнє завдання:§ 3,4.стор.21 Впр. 4,5; знайти старовинні
одиниці вимірювання об’єму*
Урок № 7
Тема уроку: Взаємодія тіл. Земне тяжіння. Електризація тіл.
Взаємодія заряджених тіл. Взаємодія магнітів.
Сила – міра взаємодії. Енергія.
Мета уроку: Переконати учніву існуванні взаємодії між тілами. Ввес-
ти поняття гравітаційної і електромагнітної взаємодії, си-
ли та енергії. Розвивати вміння оперувати фізичними тер-
мінами при поясненні певних явищ.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: саморобні таблиці класифікації сил та енергій; дидак-
тичний матеріал; ебонітова паличка та гільза з фольги;
постійний магніт та магнітна стрілка; гумовий шнурок
та важки по 100 г, 200 г, 300 г; динамометри.
Хід уроку:
1. Організаційний момент.
2. Перевірка домашнього завдання:
( виконується консультантами на перерві і результати подаються вчи-телеві)
стор. 21 Впр. 4,5.
0,0000075 м= 0,0075 мм= 7,5 мкм;
5900000000000 м =5900000000 км = 5900 Гм;
6400000 м = 6400 км = 6,4 Мм.
3. Мотивація:
4.Вивчення нового матеріалу:
Веду пояснення виконуючи досліди:
1.Дослід із гумовим шнурком, на якому висить важок 100 г, 200 г, а
потім 300 г.
2.Дослід із магнітом та магнітною стрілкою.
3.Дослід із закріпленою на штативі гільзою з фольги на нитці і на-
електризованною ебонітовою паличкою.
Запитання до учнів: Що ви спостерігали під час проведення дослідів? Яке явище ви спостерігали?
Відповідь: З дослідження робимо висновок, що при безпосередній взаємодії двох тіл виникає деформація або притягнення чи відштов-хування між тілами.
Отже, в фізиці кажуть не про дію одного тіла на інше, а про взаємну дію - взаємодію.
Тому зважаючи на всесвітній зв’язок між тілами і на їх взаємо-дію, зазначимо, що не завжди можна назвати всі тіла, які діють на дане тіло, та й розрахувати результати такої взаємодії неможливо. Тому для опису будь-якого випадку взаємодії фізичних тіл користу-ються фізичним поняттям сили.
Сила - причина зміни стану тіла.
Інтенсивність взаємодії між тілами може бути різною, тому сила, яка характеризує цю взаємодію, також може мати різні значен-ня, тобто силу можна описати певним числом. Сила має кількісну міру.
Сила - фізична величина, яка кількісно характеризує дію одного фізичного тіла на інше.
Силу позначають символом F.
Одиниця сили в СІ - Ньютон ( 1 H).
Для вимірювання сили використовують - динамометри. Є різні конструкції динамометрів.( Демонструю їх)
сила
гравітаційна електромагнітна
сила сила
всесвітнього тяжіння
тяжіння
Енергія тіла – це фізична величина, яка характеризує спо-собність тілавиконувати роботу.
Енергія позначається символом W.
Одиниці енергії вСІ – Джоуль ( 1 Дж)
Виконана робота над тілом дорівнює зміні енергії тіла.
механічна теплова хімічна
енергія
електромагнітна світлова
5. Закріплення вивченого матеріалу:
Закріплення нового матеріалу проводжу за запитаннями до § 6,7.
6. Повторення :
Виконання тесту для самоперевірки стор. 54 -55 підручника.
7. Підведення підсумків уроку.
8. Домашнє завдання: § 6,7; повторити §1-5,8.
Підготувати казку з використанням
фізичних термінів*
Коментарi